Pentru început vă propun să ne
întrebăm cine a fost Eminescu.
Am
putea răspunde – poet, prozator, jurnalist. S-au păstrat de la el 46 volume în manuscris
însumând 14.000 de file. Dar cât de simplistă este această formulare pe lângă
uriaşa, vasta, complexa lui personalitate…
În 1853 (deci când Eminescu avea 3 ani), Simion Bărnuţiu scria: “Când va răsări ăst luceafăr pe cerul Daciei,
bătrânii ei vor întineri de bucurie, fetele ei vor corona cu flori pe îngerul
care va cuteza a lua vălul străin ce-l întunecă. Feciorii îl vor purta în
triumf ca pe un mare erou, care au şters macula străină de prenumele românesc.
Poporul îi va eterna memoria cu mormânt de neuitare pe care îl va înălţa în
inima sa cea recunoscătoare ca restauratoriul tinereţilor limbei sale.”
Genială premoniţie!
În 1889, Titu Maiorescu îşi încheia studiul “Eminescu şi poeziile lui”astfel: “Literatura poetică română va începe secolul
al 20-lea sub auspiciile geniului lui.”
Nicolae Iorga vedea în Eminescu “expresia integrală a sufletului românesc.”
Constantin Noica a formulat celebra
sintagmă: Eminescu este “omul deplin al
culturii româneşti.”
Mircea Eliade îşi exprimă convingerea
că, atâta timp cât “va exista, undeva
prin lume, un singur exemplar din poeziile lui Eminescu, identitatea neamului
nostru este salvată.”
Lucian Blaga, realizând o paralelă
între Coşbuc şi Eminescu, scria că George Coşbuc e mai românesc, mai material
poetic decât Eminescu, întrucât Coşbuc realizează românescul “prin descrierea
vieţii folclorice. Dar Eminescu e de un românism sublimat, complex, creator. El
e mai aproape de ideea românească. Coşbuc reprezintă poporul românesc printr-un
fel de consimţământ plebiscitar, Eminescu îl reprezintă printr-un fel de
legitimism de ordin divin”.
Însuşi Cioran, nihilistul Cioran, nu-şi poate
reprima uimirea că, într-o ţară pe care el o flagela cu violenţă fără seamăn, în
Schimbarea la faţă a României, “s-a putut
naşte Eminescu”. Ce căuta pe aici – se întreba el cu retorică uimire - acel
pe care şi un Budha ar putea fi gelos?
Veronica Micle l-a iubit ca o femeie tânără şi frumoasă ce era, pe el ca bărbat tânăr şi frumos, dar şi ca poetă rafinată, care a văzut în el geniul, măreţia, adâncimea gândirii lui:
“Vârful nalt al piramidei ochiul meu abea-l
atinge…
Lângă-acest colos de peatră vezi-tu cât de
mică sînt
Astfel tu-n a cărui minte universul se
răsfrânge…
Al tău geniu peste veacuri rămânea-va pe
pământ.
Şi doreşti a mea iubire… Prin iubire pân-la
tine.”
******
“ S-ajung şi a mea soartă azi de soarta ta
s-o leg,
Cum să fac? Când eu micimea îmi cunosc atât
de bine,
Când măreaţa ta fiinţă poate nici n-o
înţeleg.
Geniu tu, planează-n lume! Lasă-mă în prada
sorţii
Şi numai din depărtare când şi când să te
privesc,
Martora măririi tale să fiu pân-la pragul
morţii
Şi ca pe o minune-n taină să te-ador, să te
slăvesc.”
******
Acum, daţi-mi voie să vă propun
o altă abordare a aceleiaşi întrebări pe care am găsit-o în volumul “Între Ulysse şi Don Quijote” a marelui
critic literar şi distins profesor universitar care a fost Constantin Ciopraga şi faţă de care am – şi obiectiv şi subiectiv –
o mare iubire şi deschidere. În eseul “Orizonturi
ale artei” din acest volum spunea: “Vorbim de sentimentul sublimului, de
sentimentul naturii, de altele. În ce ar consta Sentimentul Eminescu? Iată sugestii în vederea unei posibile
caracterizări:
“Unde eşti copilărie, / Cu pădurea ta cu
tot?”…
“Lume ce gândea în basme şi vorbea în
poezii”…
“Argint e pe ape şi aur în aer”…
“Luna… luna iese-ntreagă, se înalţ-aşa
bălaie”…
“Lună, tu, stăpâna mării, pe a lumii boltă
luneci”…
“Floare-albastră! Floare-albastră!”…
“Prea mult un înger mi-ai părut”…
“Un demon sufletul tău este / Cu chip de
marmură frumos”…
“Dulci cuvinte nenţelese, însă pline
de-nţeles”…
“Femeie între stele şi stea între femei”…
“Să plutim cuprinşi de farmec / Sub lumina
blândei lune”…
“Adormi-vom, troieni-va / Teiul floare peste
noi”…
“Singuratice izvoare”… “Atâta murmur de
izvor”…
“Lacul codrului albastru”… “Visul codrului
de fagi”…
“Cerbi cu coarne rămuroase”…
“Sara pe deal buciumul sună cu jale”…
“Iară cornul plin de jale / Sună dulce, sună
greu”…
“Porni luceafărul. Creşteau / În cer a lui
aripe”…
“Setea liniştei eterne care-mi sună în
urechi”…
“Iar duh dă-i tu, Zamolxe, sămânţă de
lumină”…
“Zdrobiţi orânduiala cea crudă şi nedreaptă”…
“Eu? Îmi apăr sărăcia şi nevoile şi neamul”…
“Vreme trece, vreme vine”…
“Peste toate o lopată de ţărână se depune”…
“Mor troieni cu drag/ Aduceri aminte”…
Sunt convinsă
că astfel, cu ajutorul profesorului ieşean, fiecare dinte noi şi-a amintit o
clipă din viaţa lui Eminescu, sau o poezie care ne-a marcat în perioada de
elev, sau apoi ca adult, o idee sau un sentiment care ne leagă de Eminescu şi
ne face să-l iubim fiecare în alt mod.
BIOGRAFIE
- S-a născut în 15 ianuarie 1850 la Botoşani cu
numele Eminovici;
- Copilăria şi-o petrece la Botoşani şi Ipoteşti
(“Fiind băiet păduri cutreieram…”, “O rămâi…”);
- 1858 – a urmat cu intermitenţe şcoala primară
ortodoxă orientală la Cernăuţi;
-
1860-1861 – liceul german din Cernăuţi;
-
1864 – practicant la Tribunalul Botoşani;
- Toamna 1865 – bibliotecar personal al
profesorului său Aron Pumnul;
-
În 12/24 ianuarie 1866 moare profesorul Aron
Pumnul. Elevii scot broşura “Lăcrămioarele
învăţăceilor gimnazişti”, în care apare şi poezia “La mormântul lui Aron Pumnul” semnată M. Eminovici, privatist;
- În 25 februarie/9 martie 1866 debutează în
revista “Familia” din Pesta a lui
Iosif Vulcan cu poezia “De-aş avea”;
- 1866-1869 –
Cernăuţi-Blaj-Sibiu-Giurgiu-Bucureşti.
Iată câteva repere ale perioadei:
1867 – sufleur şi copist de roluri în trupa lui Iorgu
Caragiale, apoi secretar în formaţia lui Mihai Pascaly şi, la recomandarea
acestuia, sufleur şi copist la Teatrul Naţional, unde îl cunoaşte pe I.L.
Caragiale;
1868 – sufleur în trupa lui Mihai Pascaly, cu care pleacă
în turnee la Braşov, Sibiu, Lugoj, Timişoara, Arad şi alte orşe bănăţene.
Şi să-mi permiteţi
să mă opresc puţin în BANAT având
în vedere că eu vin din Timişoara.
Sunt documente care atestă că în 1867 Eminescu vine la
Timişoara să-şi caute pe fratele Nicolae, care lucra aici într-un cabinet de
avocatură. În 1868, fiind în turneu cu trupa de teatru, în pauza unui spectacol
cu piesa “Mihai Viteazul”, Iulian
Grozescu (poet şi ziarist născut în Colmoşul Mare – Timiş) recită poezia al
cărei autor era el însuşi intitulată “Talia
română”, acelaşi Grozescu despre care unii susţin că el ar fi fost primul
redactor al debutului eminescian la “Familia”
şi naş al lui Eminescu, că el i-ar fi schimbat numele din Eminovici în
Eminescu, şi nu Iosif Vulcan. După Timişoara, trupa Pascaly pleacă la Arad,
unde Eminescu îl întâlneşte pe Iosif Vulcan. De aici – la Oraviţa – prezentând
un spectacol în cel mai vechi teatru din România. De la Oraviţa, trupa pleacă
la Baziaş (unde intră Dunărea în ţară) şi de aici, cu vaporul, la Giurgiu.
Contactul, chiar şi fugitiv al lui Eminescu, cu realităţile bănăţene, mai cu
seamă cu viaţa culturală şi artistică, se va reflecta mai târziu într-o
însemnare ce poartă numele “Teatrul
românesc la Lugoş”. De altfel, avem mărturii că Banatul şi cărturarii
bănăţeni îi erau cunoscuţi încă din perioada gimnaziului de la Cernăuţi. A
cunoscut în biblioteca şcolii sau în cea
a profesorului său Aron Pumnul cărţi semnate de Dimitrie Ţichindeal, Nicolae
Tincu Velea, Petru Lupulov, Atanasie Marian Marienescu, Paul Iorgovici, Constantin
Diaconovici Loga (“Epigonii” – “Văd poeţi ce-au scris o limbă ca un fagure
de miere: / Cichindeal gură de aur, Mumulean glas cu durere…”). Despre
lectura cărţilor acestor autori bănăţeni stă mărturie catalogul bibliotecii
gimnaziului din Cernăuţi unde Eminescu le înregistrează în calitatea sa de
benevol bibliotecar.
Ilarie Chendi în
prefaţa la Opere complete vol. I, Literatura populară, Bucureşti 1902, vorbeşte
despre legăturile trainice ale poetului cu Banatul, de unde acesta a cules
câteva creaţii populare.
Cezar Petrescu scrie
“Romanul lui Eminescu” în 3 volume,
Luceafărul, Nirvana şi Carmen Saeculare. În Nirvana, ni-l prezintă pe Eminescu
ca mare iubitor de doine bănăţene şi purtând cu plăcere un “clăbăţ” bănăţean.
Dar şi bănăţenii
l-au preţiut mult şi l-au cinstit cum se cuvine. Şi mă voi opri doar la data de
11 octombrie 1925 când la Sânnicolau Mare s-a sfinţit cu apă de la Ierusalim primul
monument dedicat lui Eminescu în România de dincolo de munţi. Împreună cu
corurile din Beba Veche, Comloşu Mare, Pesac şi corurile “Doina” şi “Carmen” din
Sânnicolau Mare, participă la serbare şi corul mixt din Igriş cu 180 de
persoane şi astfel formează un ansamblu de 500 de corişti total. La punctul 5
din programul oficial se cântă piesa corală “Doina” compusă de Sabin Drăgoi pe versurile lui Eminescu, iar la
punctul 8 – corul mixt din Igriş a interpretat piesa corală compusă de Nistor Miclea
pe versurile poeziei “Ce-ţi doresc eu
ţie, dulce Românie?”. Referitor la satul Igriş, satul naşului meu, ing.
Florea Jebelean, care mi-a transmis aceste amănunte din monografia despre
ţinutul natal – în 1924 se înfiinţează societatea culturală pe care au botezat-o “Mihai Eminescu”. Revenind la dezvelirea bustului poetului, la
manifestare participă poeţii Octavian Goga şi Ion Minulescu.
Urmează o viaţă plină şi complexă:
-
1869-1872 este student la Viena (o întâlneşte pe
Veronica Micle); începe colaborarea la “Convorbiri
literare”.
-
1872-1874 – student la Berlin cu o bursă
acordată de Junimea cu condiţia să-şi dea doctoratul în filosofie, pentru că
Titu Maiorescu îi propune ca după obţinerea titlului să fie numit profesor la
Universitatea din Iaşi. Este perioada de mari acumulări – studiază cursuri de
economie politică, filosofie, drept, egiptologie, medicină legală.
Opera
sa poetică va fi influenţată de marile sisteme filosofice ale epocii sale, de
filosofia antică – de la Heraclit la Platon, de marile sisteme de gândire ale
romantismului, de teoriile lui Arthur Schopenhauer, Hegel şi Immanuel Kant –
chiar a lucrat o vreme la traducerea tratatului acestuia “Critica raţiunii pure” – în vederea lucrării de doctorat – dar
rămâne nefinalizată. Este interesat şi de filosofia indiană, citise Rig-Veda în
traducere germană, iar cosmogonia din “Scrisoarea
I” a fost preluată din acest text vechi indian. Mai multe fragmente din
cursurile de istoria filosofiei audiate la Berlin scrise în limba germană s-au
păstrat în caietele rămase de la poet şi sunt studiate de eminescologi.
A
fost influenţat de teoria metempsihozei sau reîncarnării, care a stat la baza
prozei sale neterminate “Avatarii
faraonului Tla”. De asemenea, a fost influenţat de Cartea Morţilor din
mitologia egipteană. Cunoştea şi utiliza figuri mitologice din mai multe
culturi sau religii, din Zoroastrism, Budism, Catolicism sau Ortodoxism.
Dar
viaţa reală îl aduce din nou cu picioarele pe pământ. Două surori se îmbolnăvesc
de tifos, un frate – internat la Berlin – moare lăsând datorii. Astfel trebuie
să accepte postul de profesor suplinitor de logică la Institutul Academic din
Iaşi, profesor de limba germană la Lic. Oltea Doamna, azi Lic. “Mihai Eminescu”
– dar elevii fac grevă şi nu vin la ore ( era un profesor exigent, dar lipsit
de experienţă pedagodică). Astfel în toamna lui 1874 îl găsim director al
Bibliotecii Centrale din Iaşi, în 1975 este corector şi redactor la “Curierul de Iaşi”, apoi revizor şcolar,
şi urmează până în 1877 prima perioadă IAŞI. Din 1877 până în 1883 îl găsim la
Bucureşti, redactor, apoi redactor şef la “Timpul”.
Urmează o a doua etapă de Iaşi:
-
1844-1886 de boală şi lipsuri.
Cu
permisiunea dumneavoastră să ne oprim mai mult asupra primei perioade de Iaşi:
În
epocă, erau multe maşinaţii politice de culise care-i vor marca destinul. Este
o perioadă de lupte politice între conservatori şi liberali. Rădăcina
ideologică principală a gândirii sale economice sau politice a fost conservatoare, aşa că va avea de suferit
când Partidul Conservator pierde.
La
3 iunie 1876 rămâne, practic, fără mijloace de trai. Ce să putem urmări la
Iaşii primei părţi a vieţii? Eminescu este întâmpinat la venire de către Vasile
Pogor în casa căruia stă o vreme. Casa Pogor era numită casa cu ferestre
luminate pentru că a fost prima casă particulară din Iaşi luminată electric.
Astăzi este sediul “Muzeului Literaturii
Române”. Aici se întâleau Junimiştii. Apoi, putem să vedem Dealul Copoului,
cu Teiul lui Eminescu din fosta Grădină Publică. Aici acum se află Complexul
expoziţional “Mihai Eminescu” înălţat
în 1984 şi inaugurat în 1989, anul Centenarului poetului. Arealul poartă numele
”Parcul de cultură Copou”.
Apoi
la Iaşi trebuie să vorbim de prietenia cu Ion Creangă, despre bojdeuca din
Ţicău.
În
1875 locuieşte la Trei Ierarhi cu Miron Pompiliu, Vasile Burlă şi Samson
Botnărescu, în incinta Şcolii Normale. I se spunea “Balamucul de la Trei Ierarhi” pentru că erau tineri, pentru că
pentru fiecare reperele orare din zi şi din noapte erau diferite.
Să
vorbim şi despre Plopii fără soţ .
Am găsit mai multe variante:
1. Şoseaua
Bucium, în apropierea Hanului “ Trei
Sarmale”, unde venea adesea cu Ion Creangă pe care îl lua ca pretext ca să
treacă prin faţa casei Veronicăi Micle. Iniţial au fost 29.
2. Istoricul
Iaşului Ion Mitican spune că plopii fără soţ pot fi revendicaţi şi de oraşul
Târgu Frumos, dar de fapt ei s-au aflat pe strada Gh. Asachi nr. 14 unde
Veronica avea o casă şi unde erau 7 plopi. În 1926, Sadoveanu publică în ziarul
“Opinia” fotografia plopilor. Ar fi
dispărut în 1944, când Iaşii erau linia I de front şi ar fi căzut o bombă.
3. Eminescologul
de renume Augustin Z. N. Pop publică o fotografie din Bucureşti, strada Cometa,
azi Căderea Bastiliei, având curte şi plopi până în actuala Piaţa Romană nr. 6,
unde locuia Cleopatra Poenaru-Lecca – “dama
cea de cupă, cu zâmbiri de curtezană şi cu ochi bisericoşi”.
4. Importantă
pentru noi rămâne însă poezia!
Dar
Iaşi înseamnă cel mai mult Veronica Micle – pe care o cunoaşte la Viena unde
Eminescu i-a fost ghid. Veronica, născută Ana Câmpeanu, s-a născut în 22
aprilie 1850. Vine la Iaşi din Năsăud cu mama, după ce au stat la Târgu Frumos.
Este elevă la Şcoala Centrală. Se căsătoreşte la 14 ani cu Ştefan Micle, mai
mare cu 30 de ani. Era frumoasă, cultă, inteligentă, bine îmbrăcată,
dominatoare. Bustul ei îl întâlnim în Copou, realizat de Irimescu, care ne
dezvăluie o frumuseţe greacă.
Până
în 1879, când moare Ştefan Micle, dragostea lor este pură, ideatică, literară.
Şi daţi-mi voie să deschid o paranteză despre puterea dragostei, despre
destinul care i-a adus împreună pe Eminescu şi Veronica, cum s-au întâlnit altă
dată Laura şi Petrarca, Beatrice şi Dante, Elizabeth Barrett şi Robert
Browning. Horia Zilieru povesteşte despre acest ultim cuplu lucruri
cutremurător de frumoase: ea era aproape oloagă, amândoi scriau sonete, ea mult
mai reuşite, el doreşte s-o vadă, ea tot amână. Dar într-o zi el vine, era
frig, ploua, ea îl vedea la geam şi, deşi oloagă, se ridică, coboară scările
să-l întâmpine şi nu se împiedică, nu cade (spune chiar fiul lor, căci se vor
căsători).
Sonet XLIII de Elizabeth Barrett-Browning
(1806-1861)
Cum să te iubesc?
Să-ncerc o-nşiruire.
Adânc şi larg
şi-nalt, atât cât poate
Atinge al meu suflet
când străbate
Spre graţie, spre
tot, spre nesfârşire.
Şi te iubesc cu
zilnică iubire,
In paşnic fel, în
zori, pe scăpătate -
Şi slobod, cum tu te
lupţi pentru dreptate,
Curat, aşa cum fugi de
linguşire.
Şi te iubesc cu
patima avută
În vechi dureri şi cu
credinţa care
Părea, cu sfinţi
copilăreşti, pierdută.
Şi te iubesc cu
zâmbet, plâns, suflare,
Cu viaţa mea! – şi
Doamne, de-mi ajută
Te voi iubi în moarte
şi mai tare.
Horia
Zilieru ne mai aminteşte de două momente din istorie din care trbuie să luăm
aminte despre puterea poeziei: în Andaluzia secolului XI dacă un condamnat
scria o poezie şi o trimitea guvernatorului, era scăpat de închisoare; în
Imperiul Otoman în secolele XVI,XVII,XVIII,însă poeţilor li se tăia capul, aşa
se explică de ce pt. această perioadă se cunosc numeroase capodopere, dar
nesemnate. Asta este puterea dragostei, puterea poeziei… Mihai şi Veronica,doi
oameni tineri, frumoşi, talentaţi, puternici,născuţi în acelaşi an, cu similitudini
în zodiac, se întâlnesc şi se iubesc curat, versurile şi ale lui şi ale ei,
scrisorile lor stau mărturie. Dar mărturiseşte şi Slavici: “Cu Veronica n-a avut decât raporturi ideale
până la moartea lui Micle. De-ar fi voit ca să fie altfel, Eminescu ar fi
dispreţuit-o şi alungat-o pentru totdeauna. El nu era om ca toţi oamenii şi nu
poate fi judecat după dânşii. Mi s-a întâmplat ca, venind de la masă într-o zi,
l-am întâlnit pe Eminescu care mergea atunci să mănânce. Ne-am încurcat în
vorbă până noaptea târziu fără ca el să fi mâncat.” Împreună cu Slavici, Miron
Pompiliu şi Samson Botnărescu
frecventează salonul literar al familiei Micle.
Dar
viaţa îl loveşte iarăşi. Lucrează mult în redacţia ziarului “Timpul”, pe care îl ţinea aproape
singur. Este obosit – îi scrie tatălui său despre necazul de a scrie la comandă
– erau lupte politice, ideologice, el era o personalitate complexă, nu putea
sta pasiv la evenimente. Ne amintim implicarea lui de pe vremea când era
student la Viena în organizarea Societăţii România
Jună pentru a pregăti sărbătoarea de la Putna, apoi în 24 ianuarie 1882
Eminescu infiinţează societatea Carpaţii având ca scop unirea românilor de
pretutindeni şi crearea Daciei Mari.
Acum este momentul în care îl supără pe ambasadorul austriac.
Şi
dragostea cu Veronica devine o dragoste cu suişuri şi coborâşuri. După ce o
prezentase “logodnica” sa la Bucureşti, îi cere părerea lui Maiorescu. Acesta se
împotriveşte, îi face cunoştinţă lui Eminescu cu cumnata sa Mite Kremnitz şi
lansează zvonuri false despre curtea ce i-ar face Caragiale Veronicăi. Titu
Maiorescu nu dorea această căsătorie din mai multe motive: o fiică a Veronicăi
preciza că Maiorescu s-ar fi exprimat că Eminescu căsătorit n-ar mai plânge aşa
frumos în versuri; de asemenea, se ştie că Veronica a depus mărturie împotriva
lui Maiorescu într-un proces intentat de o elevă. Şi munca, şi supărările în
dragostea lor, şi politica vremurilor sunt elementele acestei perioade.
Radu
Mihai Crişan, doctor în economie – specializarea Istoria gândirii economice,
publică volumul de extrase din publicistica lui Eminescu şi-l intitulează “Eminescu interzis-gândirea politică”,
reeditare a lucrării “Drumul Doinei. Arta cuvântului la Mihai Eminescu”,
editura Tibo, Buc. 2008.
Publicistica
lui Eminescu acoperă perioada Razboiului de Independenţă, a proclamării
independenţei, a satisfacerii condiţiilor impuse de Congresul de la Berlin
pentru recunoaşterea independenţei şi proclamarea regatului. Pe lângă aceste
mari evenimente politice şi sociale, el s-a ocupat în articolele sale de toate
problemele societăţii româneşti din acea vreme: răscumpărarea căilor ferate,
noua constituţie şi legea electorală, bugetul, înfiinţarea Băncii Naţionale,
dările, inamovibilitatea magistraţilor, politica externă. Majoritatea
articolelor scrise de Eminescu fac parte dintr-o polemică continuă dusă cu
ziarele liberale şi în principal cu “Românul”
condus de C.A.Rosetti.
Dar
nici în interiorul Partidului Conservator nu era linişte, Eminescu intră în
conflict cu Petre Carp. Şi vine ziua de 28 iunie 1883 când se zice că Eminescu
a înnebunit ( boala este o invenţie care nu ne interesează). Urmează şase ani
de calvar. Profesorul Nicolae Georgescu, eminolog, face unele corelări cu
politica vremii: Chiar în ziua de 28 iunie 1883 Austro-Ungaria a rupt relaţiile diplomatice cu
România timp de 48 de ore. Germania ameninţă cu războiul prin Bismark, care
trimite o telegrama lui Carol I. In acea zi este desfiinţată Societatea
Carpaţii, au fost devastate sediile unor societăţi naţionale, s-a pornit proces
ardelenilor. În acea zi trebuia de fapt să se semneze tratatul secret de
alianţă dintre România şi Tripla Alianţă formată din Austro-Ungaria, Germania
şi Italia. Ce voia tratatul? Ca România să se orienteze politic spre
Austro-Ungaria. Cu alte cuvinte, România nu mai putea să-şi revendice Ardealul.
Tratatul semnat în septembrie 1883 mută lupta ardelenilor de la Bucureşti în
Ardeal. Ioan Slavici fuge din Bucureşti în 1883 şi întemeiază “Tribuna” in 1884. Timp de zece ani se va
desfăşura Mişcarea memorandistă, intemeiată în 1894.
Eminescu
n-a avut paralizie, n-a avut sifilis. A fost arestat de Poliţia Română de opt
ori, luat din teatre, de pe stradă, din berării. După ce este trimis la Iaşi
este urmărit de şeful Poliţiei Române,de agenţi austro-ungari (sunt rapoarte,
el ştie – îi scrie Veronicăi), apoi de agenţi români. Era un om foarte incomod
pentru activitatea lui. Este internat la Sanatoriul doctorului Şuţu –
tratamentul cu mercur fiind în doze imense, mortale.
În
15 iunie 1889 moare.
Este
înmormântat la umbra unui tei în cimitirul Belu.
Veronica
este văzută la mormânt purtând un buchet de Nu-mă-uita. Apoi se retrage la
Mănăstirea Văratec; aici alcătuieşte un album intitulat “Dragoste şi poezie” în care
transcrie versuri proprii sau unele din poeziile lui Eminescu ce i-au fost dedicate
….
Pentru
prietenii din drumeţia de la Iaşi şi nu numai…
Cu
drag,
Neli
Moşoiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu