Per
ansamblu, suntem într-o poveste în care este vorba despre o mulţime de alte
poveşti. Povestea mare şi poveştile mici sunt toate despre acum. (Undeva, pe
parcurs, ne prindem că trecutul şi viitorul sunt doar instrumente fictive ajutătoare.)
Poveştile
mici, vieţile noastre particulare, sunt la fel de cuprinzătoare ca aia mare; diferă
doar perspectiva, iar între perspective se poate jongla uşor pe bază de
intenţie şi flexibilitate.
Să luăm o
poveste mică. Începutul e întotdeauna năucitor. Intrăm pe scenă fără să ştim de
ce şi încotro. Urmează episodul de raportare la lume, la scenariu, dar mai ales
la năstruşnicia asta în care ne-am pomenit a fi noi înşine. Ne apucăm să construim
repere, puncte de sprijin pentru o căţărare pe care nu ştim încă de ce o
acceptăm, de fapt nici că am acceptat-o, cu mult sens, dinainte de ridicarea
cortinei.
Fiecare
poveste are eroul ei care eşti “tu” sau cel puţin aşa eşti convins până când
într-o zi, după probe şi paranghelii, începi să te prinzi că eşti un actor care
vrea să se desăvârşească şi în exact acelaşi timp un copil genial care se joacă
mereu, îşi face şi-şi desface castelele de nisip pentru că-i frumoasă joaca
şi-atât de vie!
Joaca e
totul, e mai presus de probe. Ţinta ei e tot mereu bucuria aia care n-are
nevoie de vreun scop, altul decât bucuria însăşi.
Jucăm, nesfârşit,
roluri noi, doar ale noastre. Povestea mea e cu obstacole. Şi-a ta la fel. Şi eu,
şi tu ne-am încurcat în ele cândva atât de grav, că am uitat cum să vedem
povestea. Dar asta e o amnezie temporară.
Am uitat de
năzbâtiile ei, de bucuria însăşi. Ne-am supărat pe colegii noştri de scenă şi ne-am
îmbufnat ireversibil aşa…cam cum se ceartă copiii şi pun între ei verdicte
definitive: “N-o să mă mai joc niciodată cu tine!” Şi-apoi tot ei
se iau de mână a doua zi şi-aleargă unul lângă altul spre noile provocări ale
acelui mâine care ieri nici nu exista în capul lor.
Ce-şi
amintesc de fapt copiii? Îşi amintesc că se trezesc dimineaţa doar ca să se
joace. Restul e un cadru în care ei sunt creatorii, nu executanţii.
Mai demult
am primit o carte; “Cum să te vindeci cu o poveste” se numea. Tehnica e pe bază
de scris o poveste. Te-apuci de ea şi pe unde te împotmoleşti, la ce personaj
sau în ce fază, acolo e şi indiciul pentru proba în care te-ai împotmolit acum
în realitatea ta
Azi scriu,
împreună cu voi, suma poveştilor. Ne iese foarte bine, o nebunie permanentă,
într-un continuu “şi au trăit fericiţi până la adânci bătrâneţi”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu