18 februarie 2013

M Ă N Ă S T I R E A P A L T I N



                         
Următorul popas de pe lista noastră era Mănăstirea Petru Vodă, unde  stăreţeşte Preotul Arhimandrit Iustin Pârvu, cel care a făcut ca mănăstirea să devină loc de pelerinaj al oamenilor din toată ţara.
Era o informaţie pe care o ştiusem, dar la care nu cuplasem când am primit lista cu mănăstiri pe care este bine să le vizităm.
Îmi doream să o vizităm pentru că am mai văzut-o şi în urmă cu doisprezece ani şi mi-a plăcut foarte mult. Practic, cel mai mult dintre toate cele vizitate atunci.
Mi-a plăcut foarte mult pictura exterioară, în stil bizantin (ca şi cea interioară), dar şi culorile folosite – vii, pline de viaţă, care îmbiau la viaţă, nu la tristeţe, mohorâre, vină şi păcat.
Şi mi-au plăcut candelabrele unice, din coarne de cerb. Sper doar să nu fi fost omorâţi cerbii, ci doar să fi fost luate coarnele unor cerbi care au murit fără influenţa omului.
Speram să văd din nou acel colţ de rai, cocoţat pe munte, în mijlocul unei păduri, unde aerul îţi înroşea obrajii şi simţeai că eşti din nou copil, în palma lui Dumnezeu.

Am urmărit indicaţiile, dar am ajuns la o altă mănăstire din zonă, o mănăstire de maici...

O aşezare gospodărească, în care trebuinţa şi truda erau la ele acasă.
Ne-a plăcut foarte mult felul în care erau aşezate lemnele pentru iarnă, în formă de căpiţă. Chiar ne-am oprit să admirăm ingeniozitatea, dar şi aspectul atractiv.
Din nefericire, ca şi în multe alte mânăstiri de maici (nu în toate, că la Nămăieşti nu este aşa; dar la Prislop, unde este înmormântat Părintele Arsenie Boca,majoritatea măicuţelor sunt aşa), şi aici se manifesta frustrarea, mascată de o habotnicie dureroasă, care îi separa net pe cei veniţi în vizită de aceste femei refugiate în mănăstire.
 Pentru că la ele nu se simte,... nu emană iubirea creştinească despre care aud şi o propovăduiesc – doar cu gura, nu şi cu sufletul...
Nu se simte că au înţeles că suntem toţi creaţi de Dumnezeu, şi cei din mănăstire, dar şi cei din afara ei.
Suntem cu toţii copiii iubiţi ai lui Dumnezeu.
Locul în care trăim este o alegere, mai mult sau mai puţin liberă, dar care nu uşurează nimănui în mod exagerat lecţiile de viaţă.
Oriunde am trăi, avem de învăţat lecţiile de viaţă cu toţii.
Faptul că multe măicuţe tind să fie aspre cu  femeile, pleacă din frustrările lor interioare.
Se comportă ca şi cum singurul veşmnânt adecvat este cel monahal, iar femeile în pantaloni, cu o ţinută de oraş, fără un acoperământ pe cap, cu unghiile lăcuite, chiar dacă nu sunt vulgare, sunt... persoane rele.
Concepţia este că femeile din exterior se pot aranja, se pot face frumoase şi să fie admirate, dar şi să fie iubite de bărbaţi.
Pornind de la acest lucru, este foarte clar că distanţa dintre monah şi mirean începe de la sexualitate, în cea mai mare măsură.
Asta pentru că este un subiect căruia i se acordă foarte multă atenţie, deşi nu pozitivă. Dacă am mai creşte puţin spiritual, am înţelege altfel dorinţa sexuală sau lipsa ei firească. Şi am merge puţin mai sus în respectul pentru noi înşine: suntem chiar atât de frustraţi la nivel de mase, încât sexualitatea celorlalţi devine cel mai important subiect pentru noi??
Dar chiar este problema noastră cum îşi abordează ceilalţi sexualitatea??
Nu sunt mediatizate realizările acestor oameni, credinţa reală şi legătura frumoasă cu Dumnezeu pe care o au unii dintre ei, nu sunt suficiente legături între cele două lumi, care să permită interacţiuni constructive, ajutoare reale, recunoaşterea limitelor, a temerilor şi a speranţelor... ci sunt atât de multe blocaje!!...
 Psihanalitic, modul lor de viaţă oferă un subiect amplu de dezbatere. Central, din nefericire, dar nu din cauza lor, ci a sistemului, stă frustrarea sexuală.
Cu ce influenţează negativ sisteml?
Sunt două influenţe majore: 1. lipseşte concepţia despre o sexualitate sănătoasă; 2. rigiditatea interdicţiei vieţii lor sexuale.
1.Este foarte adevărat că multe din învăţăturile religioase propovăduiesc abstinenţa sexuală, permiţând relaţii sexuale doar între parteneri căsătoriţi şi doar cu scopul procreerii.
Dar pentru cei care au un libido mai ridicat?
Ei sunt posedaţi! Şi trebuie să facă eforturi de a scăpa de chemările trupului.
Dar oare Dumnezeu de ce a dat posibilitatea relaţiilor sexuale, la oameni, şi în afara perioadelor de rut?, cum este la animale, care se împerechează DOAR în perioadele de rut, căci în altă perioadă nu pot fi penetrate femelele?!...
Oare omenirea nu a învăţat încă din secole de suferinţă că nu aceasta este calea?
Sunt criticaţi şi mediatizaţi cu un puternic blam general călugării care practică homosexualitatea. E o practică veche, apărută din timpuri foarte vechi, ca necesitate a descărcărilor sexuale, în comunităţile de bărbaţi (în special în armate, dar şi în închisori de bărbaţi, chiar şi în mânăstiri de bărbaţi). NU în toate! Dar în multe!
Instinctul nu moare dacă trupul este acoperit de o haină monahală.
Jurămintele de castitate fac foarte mult rău.
Şi pentru călugării şi pentru călugăriţele care nu au reuşit să-şi înfrâneze sexualitatea, constituie o frământare aproape permanentă,... un gând care tinde să ocupe întreg spaţiul gândurilor... şi adesea generează comportamente homosexuale, care să descarce hormonii sexuali produşi datorită necesităţilor, gândurilor şi dorinţelor înfrânate, dar forţat, căci dorinţele rămân!...
Cu cât mediatizarea sexualităţii este mai pronunţată, cu atât în egregorul colectiv sunt lansate mai multe gânduri, trăiri, senzaţii, dorinţe sexuale... Iar lupta interioară a acestor oameni, care primesc şi ei informaţii din egregor, (deşi se retrag în spaţii separate, tocmai ca influenţele din jur, ispitele, să fie mai mici), ei tocmai că se luptă mai mult cu ei înşişi şi pornirile sexuale înfrânate.

Nu este imposibil să se trăiască fără viaţă sexuală.
Este posibil să se trăiască chiar bine şi fără viaţă sexuală, dar dacă aceasta este propria opţiune.
O fac şi femei şi bărbaţi de pe tot globul. Fără să fie călugări sau preoţi. Fără să existe neapărat o impunere. Fără să fie rezultatul unor blocaje în sectorul sănătăţii.
Atâta vreme cât sexualitatea umană, cu bioritmul ei, diferit pentru fiecare  persoană în parte, îşi reclamă drepturile, este o necesitate organică, asemenea hranei, apei, etc.
Alegerea abstinenţei este benefică atunci când vine ca o rezultantă firească a unei concepţii de viaţă. Se întâmplă mai ales celor care au venit din spaţii astrale superioare, şi care, de-a lungul evoluţiei lor au deprins altă atitudine faţă de sexualitate. Ei, da, o înţeleg ca act procreativ, pentru că nu au nevoie de satisfacţii sexuale ca să evolueze sau să se simţă împliniţi ca fiinţe.
În schimb, omul, da!
Mai mult, exponenţii vieţii monahale nu sunt întotdeauna spirite foarte evoluate. Mulţi se retrag în mănăstiri promişi de familii (cum se făcea mai ales în trecut); datorită unor decepţii şi a unei neadaptări la condiţiile vieţii sociale; pentru că este un refugiu care oferă adăpost şi hrană... sunt multe motivaţii... dar puţini se duc din convingere sinceră şi reală... puţini chiar sunt sinceri cu ei înşişi...
Puţini sunt cei aleşi – şi se remarcă – cei care se retrag dintr-o chemare interioară, datorită concepţiilor, datorită legăturii pe care o simt cu Dumnezeu şi pe care o vor permanentă şi ştiu că printre mireni este greu de ţinut!...


Dacă oamenii ar fi educaţi cu ideea că sexualitatea are ca scop doar procreerea, altfel ar funcţiona şi organismul lor, coordonarea psihică şi hormonală ar fi altfel.
Atunci nu ar fi necesare jurăminte, despre care chiar Biserica spune că nu este voie să se facă.
În anii mei de practică terapeutică am întâlnit multe persoane care încă erau afectate de jurămintele de castitate făcute în vieţile monahale trecute şi, repetate insistent, ca motiv că trebuie să se înfrâneze, iar ele funcţionau şi peste vieţi. Şi îmbracă multe forme ciudate, care să împiedice manifestarea sexualităţii: sunt boli, sunt concepţii, lipsă de comunicare, lipsă a adaptabilităţii în relaţie, afecţiuni care apar la începutul vieţii sexuale... fel de fel... ele trebuiesc investigate şi topite energiile vechilor programe. Abia după aceea oamenii pot avea o viaţă normală. Dacă nu, au de aşteptat până se consumă toate energiile impregnate în program, pentru ca acesta să nu mai fie funcţional. Nealimentat, uşor– uşor, va dispărea.

 2. O atitudine rigidă, care să impună o restricţie, este mai greu de acceptat, pentru că psihicul nostru este dotat cu un parametru – rezistenţa psihică. Este un program de opoziţie faţă de impuneri, intruziuni, forţări...
Este adevărat, cei care optează pentru viaţa monahală şi fac jurămintele de castitate, sărăcie şi supunere – trec printr-o perioadă de probă, în care iau contact direct cu viaţa monahală, cu restricţiile şi limitările impuse de ea, faţă de programul şi libertatea mirenilor. În mod normal, cei care nu simt că sunt făcuţi pentru acest drum, că nu este calea lor, că nu ar reuşi să asimileze acest mod de viaţă ca normal pentru ei, nici nu ar trebui să-l urmeze, nu ar trebui să se călugărească.
Cei care o fac, chiar ar fi bine să se schimbe radical în interior.
Altfel, vor tânji cel mai mult timp, după fructele interzise, se vor chinui, nici buni călugări sau călugăriţe nu vor fi, iar acea viaţă va fi o suferinţă lungă.
Într-o atare situaţie, cum să mai dea iubire creştinească în jur??!!...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu